eduID är en federerad identitet – en användaridentitet som kan användas inom flera olika organisationer eftersom man har enats kring hur identiteter ska hanteras. Grundidén är att en given användare som autentiserat sig hos en organisation per automatik kan bli autentiserad hos en annan som ingår i federationen.
För federerade identiteter är en av grundstenarna tillit mellan organisationer. Tilliten ligger i att en organisationerna litar på att alla genomför sin autentisering, identifiering plus verifiering, på ett korrekt sätt och att den genomförs i en kontrollerad och tillförlitlig IT-miljö. Därför är eduID kantaracertifierad.
För studenters del leder eduID på sikt till ett färre antal konton en student behöver hålla reda på under sin studietid. För många organisationer är identitetshantering en komplex fråga, och det finns ett behov att arbeta med bekräftade användare.
Det är många tjänster som har behov av identifiering av användare. Ofta sker detta genom att användaren anger en e-postadress dit tjänsten skickar ett lösenord och för många tjänster är detta en tillräcklig nivå. En sådan användare kallas ofta obekräftad, eftersom tjänsten egentligen inte vet vem användaren med e-postadressen är. Genom eduID kan identifieringen av användare lyftas ett steg, till att bli bekräftade användare.
När du väl skapat ditt konto kommer du nästan aldrig behöva logga in på eduID. Ditt konto använder du bara för att skapa och komma åt andra konton, exempelvis på antagning.se eller dina studentkonton.
Logga in med eduID gör du när du:
För att byta standardspråk kan du logga in på eduID och välja önskat språk under fliken för personlig information. Det språk som kommer användas som standard i eduID är baserat på den språkinställning som din webbläsare använder.
Du kan logga in med alla e-postadresser som du angett och bekräftat i eduID.
Just nu kan man bekräfta sitt personnummer via:
Om du är EU-medborgare utan ett svenskt personnummer kan du istället använda dig av eIDAS för att bekräfta din identitet.
Freja eID+ är ett kostnadsfritt digitalt ID-kort.
Så här skaffar du Freja eID+:
ATG ombudet kan påbörja en kontroll av din legitimation genom att scanna den QR-kod som Freja eID appen genererat och följa instruktionerna på sin skärm. Du kommer bli informerad när legitimationskontollen är slutförd och ditt Freja eID+ är klart att användas.
Ditt närmsta ATG ombud kan hittas i appen.
Avinstallera appen, gör om registreringen, samt kontrollera noga att du angivit rätt datum då ID-handlingen upphör att gälla samt att du fyllt i rätt referensnummer och personnummer.
Logga in på eduID och klicka på 'Använd mitt Freja eID+'.
Det kan ta upp till 3 timmar att för din legetimation att bli godkänd.
eIDAS är en federation av anslutna EU-länder som utfärdar en elektronisk identifiering för att erbjuda inloggning till alla offentliga verksamheters system för medborgare inom EU, med hjälp av sitt lands e-legitimation.
Hur används eIDAS:
SUNET är den organisation som är ansvarig för det svenska universitets- och datanätverket och även flertal tjänster som används av universitet och högskolor i Sverige.
SUNET arbetar sedan länge med identitetshantering, och för att underlätta för alla parter i högskolevärlden har SUNET tagit fram eduID. Mer information om SUNET finns på www.sunet.se.
ORCID är integrerat i många system som används av förläggare, forskningsfinansiärer, universitet, högskolor, andra forskningsorganisationer och andra forskningsrelaterade tjänster. ORCID är en oberoende ideell organisation som tillhandahåller en bestående identifierare, ett ORCID iD, som unikt särskiljer dig från andra forskare och en mekanism för att koppla dina forskningsresultat och aktiviteter till ditt ORCID iD.
Läs mer på orcid.org.
Klicka på knappen "Länka ORCID-konto", logga in hos ORCID och ge eduID tillstånd att använda ditt ORCID iD. Vi gör detta för att se till att din ORCID iD är korrekt kopplat till dig.
Du kan skaffa ORCID hos orcid.org.
Om du inte längre vill att eduID ska känna till ditt ORCID iD kan du enkelt ta bort det genom att klicka på krysset.
Läs mer på www.sunet.se.
Om du inte kan hitta svar på dina frågor om eduID på vår hjälpsida kan du kontakta eduID-supporten via e-post till support@eduid.se.
Ange alltid den e-postadress som du använde när du loggade in på eduID. Om något har blivit fel är det alltid bra att skicka med skärmdumpar med felmeddelanden för att underlätta felsökning.
För bästa möjliga support rekommenderar vi dig alltid att skicka e-post, men för enklare ärenden kan du också nå oss per telefon 0455-385200.
Öppettider: